Malowanie farbami akrylowymi figurki w skali 1/35 – recenzja filmu DVD

Malowanie farbami akrylowymi figurki w skali 1/35 – recenzja filmu DVD

Na rynku jest wiele poradników, których celem jest ukazanie technik malowania figurek. Zdecydowana większość z nich to pozycje książkowe, ale są również poradniki w formie filmowej. Do tej pory podchodziłem sceptycznie do tej drugiej grupy, ale czy moje wątpliwości były uzasadnione? Czy warto kupić DVD Painting a 1/35 Scale Figure with Acrylic Colours, w której znany modelarz Oliver Kovacs dzieli się swoimi technikami? Mam nadzieję, że moja recenzja pomoże Wam dokonać wyboru.

Painting figures with acrylicsPainting a 1/35 Scale Figure with Acrylic Colours, czyli malowanie farbami akrylowymi figurki w skali 1/35 to film instruktażowy na płycie DVD, na którym została przedstawiona technika malowania właśnie farbami akrylowymi na przykładzie jednej z figurek firmy Alpine Miniatures. Płyta została wydana przez MXpression pod numerem katalogowym MXP-DVD-02 i jej opakowanie nie różni się od tych znanych z płyt z filmami fabularnymi. W środku znajduje się wkładka z tytułami rozdziałów, a na wewnętrznej stronie pudełka znajduje lista farb Vallejo użytych w filmie. Jest to o tyle przydatne, że każdy element  został osobno opisany i do niego zostały przypisane numery farb z objaśnieniem, które zostały użyte jako kolor bazowy i jakiej mieszanki użyto do tworzenia cieni i rozjaśnień. Jest bardzo praktyczne rozwiązanie, gdyż zanim dojdziemy do wprawy możemy użyć ściągawki bez potrzeby uruchamiania filmu.

Produkcja dostępna jest w trzech wersjach językowych: angielskiej, niemieckiej i japońskiej. Napisy są dostępne w językach: angielskim, belgijskim i włoskim. Brak polskiej wersji językowej jest jakąś wadą, ale nie dyskwalifikuje tego wydawnictwa. Tekstu jest niewiele, a lektor mówi bardzo wyraźnie i nawet osoba ze słabą znajomością języka angielskiego nie powinna mieć problemów ze zrozumieniem

O czym jest ten film?

Film został podzielony na 12 rozdziałów: wprowadzenie, przygotowania, teoria, mieszanie kolorów, twarz, czapka, koszula, lornetka, spodnie, skóra, wykończenie, prezentacja. Przed każdym rozdziałem pojawia się spis użytych kolorów, a w trakcie projekcji na ekranie (w prawym górnym rogu) cały czas widnieje informacja o aktualnym etapie prac.

Painting figures with acrylicsPainting figures with acrylicsPainting figures with acrylics

Painting figures with acrylicsPainting figures with acrylicsPainting figures with acrylics

Poszczególne rozdziały prezentują następujące zagadnienia:

We wprowadzeniu została przedstawiona sylwetka Olivera Kovacsa.

W rozdziale przygotowania autor prezentuje narzędzia i materiały, których używa oraz objaśnia proces przygotowań.

Teoria to nic innego jak pokazanie jakiego efektu się oczekuje przy zastosowaniu gry cienia i rozjaśnień.

Rozdział mieszanie kolorów opowiada o przygotowaniu farb, rozcieńczaniu, o tworzeniu odcieni itd.

Twarz to najobszerniejszy z rozdziałów. W nim bardzo dokładnie został pokazany proces malowania twarzy od koloru bazowego przez dodawanie rozjaśnień i cieni aż po malowanie detali takich jak zarost i włosy. Tak obrazowo przedstawionego malowania twarzy do tej pory nigdzie nie znalazłem. Na żywo obserwujemy jak przebiega proces malowania i jakie efekty przynosi każde pociągnięcie pędzla.

Rozdział czapka pokazuje kolejne etapy malowania furażerki wojsk pancernych. Oprócz „ożywianie” koloru czarnego otrzymujemy instrukcje malowania oznaczeń.

Kolejny z rozdziałów opowiada o malowaniu jednolitej kolorystycznie koszuli i tworzeniu cieni i rozjaśnień.

Z kolei na przykładzie lornetki autor pokazuje, że elementy wyposażenia również wymagają należytej uwagi.

Na przykładzie spodni z kolei zostaje wyjaśniona technika malowania kamuflażu. Co prawda w filmie zaprezentowano kamuflaż splitter, ale technika ta jest odpowiednia do zdecydowanej większości kamuflaży.

Kolejnym etapem jest malowanie elementów skórzanych, które dzięki zastosowanej technice otrzymują realistyczny wygląd podniszczonej, wytartej skóry.

Ostatnie dwa rozdziały traktują o wykończeniu oraz właściwej prezentacji figurki, czyli najlepiej umieszczeniu jej na niewielkiej podstawce.

Painting figures with acrylicsPainting figures with acrylicsPainting figures with acrylics

Painting figures with acrylicsPainting figures with acrylicsPainting figures with acrylics

Film jest długi, gdyż trwa aż 2 godziny i 20 minut, ale za to dostajemy bardzo dokładne wyjaśnienie techniki malowania farbami akrylowymi. Dzięki nagraniu na żywo krok po kroku, mamy możliwość podglądania mistrza w akcji. Dowiadujemy się nie tylko jakich mieszanek używa, ale również jak maluje, jak prowadzi pędzel  i jaki efekt to pociągnięcie pędzla daje (a tego w książkach czy internecie nie zobaczymy). Pozwala to na lepsze zrozumienie i szybsze opanowanie trudnej sztuki realistycznego malowania figurek i zminimalizowanie nauki na błędach.

Painting figures with acrylicsPainting figures with acrylicsPainting figures with acrylics

Painting figures with acrylicsPainting figures with acrylicsPainting figures with acrylics

Czy warto kupić te płytę DVD

Podsumowując, mogę z czystym sercem polecić tę płytę DVD, i to nie tylko początkującym figurkowcom, czy tym rozpoczynającym przygodę z farbami akrylowymi. Dla początkujących figurkowców film ten z pewnością będzie przewodnikiem oraz inspiracją i Ci którzy zdecydują się na jego zakup nie powinni być zawiedzeni. Bardziej doświadczeni modelarze również mogą wyciągnąć z tego filmu wiele pożytecznych informacji, które mogą pomóc w poprawie warsztatu lub przekonać do przejścia na farby akrylowe.

Tak więc niezależnie od tego czy stawiasz pierwsze kroki w modelarstwie figurkowym, rozpoczynasz pracę z farbami akrylowymi, czy też mimo pewnego doświadczenia lubisz poszerzać swoją wiedzę myślę, że ta pozycja warta jest posiadania.

Film Painting a 1/35 Scale Figure with Acrylic Colours dostępny jest w sklepie Sockelshop.

Painting figures with acrylicsPainting figures with acrylicsPainting figures with acrylics

Painting figures with acrylicsPainting figures with acrylicsPainting figures with acrylics

 

Pokaż znajomym, że lubisz ten artykuł

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Wykop
  • PDF
  • Print
  • Email
  • RSS

6 Odpowiedzi do “Malowanie farbami akrylowymi figurki w skali 1/35 – recenzja filmu DVD”

  1. Wojtek pisze:

    Dla mnie ten film jest bardzo inspirujący. Pokazuje na żywo jak przebiega malowanie mistrzowskiej figurki. Ogromne wrażenie robi obserwowanie jak umiejętne, lecz proste ruchy pędzla dają szybkie efekty.

  2. ghun pisze:

    Dla mnie cały czas zagadką i największym problemem jest malowanie twarzy i ciała-mimo poradników (papierowych i video) nadal jestem daleko od pożądanego efektu-ale może po prostu chodzi o talent/umiejętności lub ich brak :)

  3. Ghunie maluj tak jak potrafisz najlepiej. Nic nie mów o talencie „albo go się ma lub nie”. To bzdura. Jeżeli chcesz to dobrze zrobić to staraj się po swojemu. Za każdym razem będzie lepiej. W twarzy najważniejsze są oczy.Jeżeli je dobrze wymalujesz to reszta przejdzie, nawet jeżeli nie będziesz cieniował ją. Bo czy natura nas maluje rączką? A przecież figurka jest pomniejszoną wersją oryginalnej postaci. Modelarz z Gubina Jerzy Urbanowicz.

  4. Grzegorz S. pisze:

    Zgadzam się z opinią, że w twarzy figurki najważniejsze są dobrze zrobione oczy, a co do cieniowania twarzy jest ono według mnie zbędne (szczególnie w przypadku większości żywic czy nowszych Dragonów, ale inna bajka kiedy ma się do czynienia z toporną z wyglądu figurką z na prawdę kiepskim detalem). Jednak uważam, że na mundurze odpowiednie cieniowanie jest bardzo pożądane, bo bez niego ubranie i cała figurka wygląda nieco zabawkowo ale niestety mam problemy z tym zabiegiem. Podoba mi się efekt delikatnie przetartych brzegów zagięć materiału jasnym kolorem, jednak albo wychodzi mi to zbyt delikatnie i nie widać efektu, lub zbyt mocno. Ogólnie nie jestem zwolennikiem mocnego cieniowania ubrań, szczególnie z użyciem ciemnego koloru z zagłębieniach bo jest dla mnie nienaturalne i przerysowane, a materiał może się tu i ówdzie przetrzeć i być jaśniejszy więc próbuję stosować tylko ten efekt, bo całą resztę załatwia światłocień.
    Pozdrawiam

  5. Dziabik pisze:

    Modelarstwem różnego rodzaju zajmuję się już wiele lat,ale dopiero gdy spróbowałem malowania figurek-wsiąkłem na dobre:)
    Ileż stron z tym związanych przejrzałem,w ile filmików „wgapiałem się” często z niedowierzaniem kręcąc głową na widok śliczności,które prezentowali znani i mniej znani mistrzowie w tej dziedzinie.Po ukończeniu kilkunastu figurek,których nie wstydzę się postawić w witrynce,wiem jedno-trzeba malować,malować…a z każdą kolejną godziną i każdą kolejną figurką przychodzi wprawa,doświadczenie i opanowanie poszczególnych technik.Jest jednak małe ALE-ponieważ nadal do wymarzonego poziomu daleko,przychodzi do głowy myśl-gdyby tak mieć takiego mistrza w pobliżu,gdyby tak zajrzeć przez ramię JAK ON TO ROBI u licha,że jego figurki są zachwycające a moje tylko takie…no,mi się podobają…Ile nieudanych prób bym zaoszczędził?
    No cóż-nie znam nikogo takiego,więc z zaglądania przez ramię nici,ze „100 pytań do” również więc przydałby się poradnik,na przykład taki jak ten zrecenzowany powyżej.A w nim chciałbym zobaczyć i usłyszeć krok po kroku jakich konkretnie barw użyć do takich elementów jak twarz,części metalowe (ale nie tzw.NMM),elementy skórzane oraz dowiedzieć się więcej na temat proporcji w mieszaniu kolorów,cieniowania,rozjaśniania poszczególnych barw itd.Inaczej to wygląda w skali 54mm a już inaczej w 90mm czy popiersiach więc seria takich poradników byłaby czymś nieocenionym,A gdyby tak jeszcze z polskim tłumaczeniem…:)

  6. ghun pisze:

    Dzięki za słowa zachęty-fakt sam zauważam, że praktyka, eksperymentowanie i, a może przede wszystkim, dawanie sobie prawa do błędu i potknięć ale konsekwentne próbowanie, skutkują coraz to lepszymi efektami-do pracy w takim razie:)

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pinterest
Email
Print