Figurka wśród ruin – krok po kroku

Figurka wśród ruin – krok po kroku

Figurki przedstawiające żołnierzy w ich naturalnym środowisku siłą rzeczy często będą umieszczane na podstawce z ruinami. Samo wykonanie ruin i ich pomalowanie nie są takie trudne. W tym poradniku modelarskim pokaże krok po kroku jak wykonałem podstawkę z ruinami do żołnierza polskiego z kampanii 1939 roku. Figurka to Adalbertus 35001, wykonana ponad 7 lat temu. Podstawka – ToRo Model 35A01 (już nie produkowana). Do malowania użyłem zestawów LifecolorMS07 i MS08 Debris and Rubble ½. Do wykonania rdzy – zestawem Scenic Rust firmy Deluxe Materials.

 Warszawa 1939Ruiny na dioramie i w oryginale

Przy doborze kolorów posiłkowałem się kolorowymi zdjęciami Juliena Bryana z oblężenia Warszawy w 1939 roku. Wbrew częstemu wyobrażeniu modelarzy, ruiny nie maja koloru ceglastego, a zwłaszcza ceglastego pyłu. Tym co ulega największemu rozdrobnieniu jest tynk i zaprawa wapienna. Pył i gruz wapienny pokrywa większość powierzchni ruin. Cegły, często nie naruszone, wystają jak rodzynki w cieście z rumowiska. Do malowania ruin świetnie nadają się zestawy Debris and Rubble Lifecolora oraz pigmenty. Użyteczna są także preparaty z AK-Interactive oraz  Scenic Rust  z firmy Deluxe Materials. Nie trzeba użyć ich wszystkich, ale dobrać to co najlepiej posłuży do realizacji celu.

 

 Zestawy farb do gruzu Lifecolor

MS07 Debris and Rubble 1 – North Europe Village
Debris and Rubble 1 - North Europe

UA737 Worn Brick

UA738  Deposited Dust

UA739 Broken Plaster

.

MS08 Debris and Rubble 2 -Southern European Village

UA740 Old Tile

UA741 Stone Wall

UA741 Lime Mortar

 

Podstawka figurki – malowanie

wizja podstawki figurki

Podstawka żywiczna ToRo Model została sklejona i osadzona na postumencie drewnianym Alfa Model. Parkan został zlutowany z mosiężnych kątowników i rurek Albion Alloys.

 podstawka figurki wycieniowanapodstawka figurki wycieniowana aerografem

Najpierw pocieniowałem ja czarnym kolorem przy pomocy aerografu.

podstawka figurki pokryta czarnym washem

Po zagruntowaniu pokryłem ją warstwą Tensocromu Smoke – dla zacieniowania wszelkich zagłębień. Możesz użyć AK-Interactive, olei lub inków.

 pomalowane kolory bazowe podstawki

Potem pomalowałem aerografem: cegły na kolor pomarańczowy i tynk na jasnoniebieski. Będzie to baza kolorystyczna podkreślająca odrębność tych tworzyw, nawet po mocniejszym brudzeniu całości. Maskowanie podczas malowania zapewnił bardzo prosty środek – folia aluminiowa otulająca cegły.

cieniowanie tynku na mokro

Tynk cieniowałem farbami z zestawów Derbis and Rubble z oferty Lifecolor. Krople i smugi farby rozprowadzałem metodą mokro  na mokro przy pomocy pędzla i wody.

 pomalowanie nposzczególne cegły podstawki

Innymi odcieniami z zestawów Derbis and Rubble z Lifecolor pomalowałem cegły. Dodatkowo użyłem matowej umbry i pomarańczowego. Chodziło o dosyć mocne zróżnicowanie kolorów, tak jak to widać na wielu ceglanych murkach. Gruzowisko pokryłem kolorem Deposited Dust z pierwszego z wymienionych zestawów.

malowanie kostek bruku

Podobnie, a nawet ostrzej zróżnicowałem kostki brukowe. Maja one być mocno przykurzone, więc taki kontrast zapewnia subtelne różnice na końcu. Równolegle pokryłem cegły washem z rozcieńczonego fioletu LC 28, błyszczącej surowej sjeny LC 66 i brązowego Tensocromu TSC 211. Połączyło to kolorystycznie cegły, zachowując przy tym ich ceglasty kolor i żywą barwę. Fiolet jest bardzo przydatnym kolorem. Bardzo lekki wash w tym kolorze potrafi ożywić np. zszarzałą zbytnim wycieniowaniem twarz figurki.

pylenie aerografem

Bruk pokryłem przy pomocy aerografu ziemistym Lifecolorem.

wykańcznie bruku i wash na cegłach

Nadmiar farby szybko wytarłem „wacikiem”. Dodałem jeszcze więcej fioletowego washa na cegły.

 malowanie zaprawy wapiennej

Kolejnym kolorem z zestawów Derbis and Rubble pomalowałem zaprawę wapienna między cegłami. Mokrą jeszcze farbę wycierałem zwilżonym palcem, utrzymując zaprawę „na miejscu”. Możesz użyć tu np.: kurzu AK-Interactive, Humbrola lub nawet farby olejnej artystycznej i wytrzeć jej nadmiar pędzlem zwilżonym w rozcieńczalniku. Podstawka już zaczyna wyglądać naturalnie…

podstawka pokryta AK-Interactive

Kilkoma odcieniami AK-Interactive pokryłem bruk…

posypanie bruku pigmentami

…i posypałem mokra farbę różnymi pigmentami…

polerowanie bruku

…kilka ruchów pędzlem i bruk jest gotowy.

 

Rdza ze Scenic Rust

Po co potrzebna mi była rdza ze Scenic Rust? Na ruinach obok gruzu znaleźć można drewniane i metalowe elementy. Mój murek nie miał poza parkanem niż metalowego. Sam parkan tez raczej nie uległ by szybkiemu zardzewieniu, dla tego przyrdzawilem go tylko w wybranych miejscach. Chciałem jednak spróbować rdzę do dioram  Scenic Rust firmy Deluxe Materials. i dla tego wykonałem z folii aluminiowej – takiej od kwiatków – zgniecione wiadro.

Scenic Rust - Deluxe Materials

Z rdzą na dioramie z rumowiskiem trzeba uważać, nie powinna ona być zbyt podobna do cegieł. Możemy osiągnąć  to dobierając do niej kolory bardziej żółto pomarańczowe, a do cegieł ciemniejsze, wpadające lekko w brąz lub fiolet. Ja postawiłem na Scenic Rust. Zestaw składa się z pyłu żelaznego, bondera, który nazwę utrwalaczem i utleniacza.

rdza na dioramie

Wiadro zostało pomalowane Lifecolorem gunmetal z dodatkiem czarnego. Na mokrą farbę wysypałem pył metalowy z zestawu Scenic. Potem dodałem jeszcze trochę pyłu rozrobionego w firmowym utrwalaczu. Po wyschnięciu obficie zmoczyłem płynem do utleniania. Kolor wskazuje, że to ten sam materiał co w Ushi lub w AK-Interactive. Po 2-3 godzinach pod żarówka osiągnąłem zadowalający efekt. Wzmocniłem go jednak kolejna sesją w nowej porcji płynu.

efekt Scenic Rust

A tak wygląda rdza Scenic Rust na korku od mineralnej, czyli mojej standardowej jedno-razowej palecie – mieszadełku do farb i klejów.

Wykończenie dioramki

podstawka figurki prawie gotowa

Kompozycję podstawki wykończyłem, jak każda dioramę dodaniem kilku ważnych drobiazgów ożywiających scenerię. Porzucona miotła nawiązuję do wojny rozbijającej życie cywilów, strzępy, bandaż i opatrunek – do gwałtowności wojny. Kilka łusek (rurki mosiężne Albion Alloys) pokazuje, że wróg jest już bardzo blisko. Żołnierz biegnie niewrażliwy na te okoliczności. Ma zadanie, stres i nie może myśleć o drobiazgach. Napięta twarz i koncentracja na celu.

pierwsza warstwa pigmentu

Wybrane miejsca dioramki posypałem pigmentem LifecolorPG102 Sinai Dust. Początkowo próbowałem go utrwalić rozcieńczalnikiem AK-interactive – był pod ręka. Objętość pigmentu była jednak zbyt obfita, potrzebowałem czegoś mocniejszego. Wybrałem rozcieńczony lakier bezbarwny matowy Lifecolor.

 pigment utrwalany rozcieńczalnikiem

Dodałem kolejną warstwę jaśniejszego – Mig Productions Light dust, i utrwaliłem go w podobny sposób. Krawędzie cegieł potraktowałem ciemną rdzą – pigmentem Miga. Całośc pokryłem bezbarwnym Lifecolorem przy pomocy aerografu. Po kilku drobnych poprawkach – scenka była gotowa.

wykonczenie jasnym pigmentem

Figurka na gotowej podstawce

Zapraszam do oglądania i komentowania. Jeżeli masz jakieś pytania – skomentuj,  na pewno odpowiem.

figurka żywiczna na podstawce z gruzowiskiem

podstawka figurki - kompozycja detali

Rdza świetnie wypadła na tle cegieł i pyłu gruzowiska.

rdza na parkanie

rdza na zgniecionym wiadrze

Zobacz też – woda na dioramieSolid WaterDeluxe Materials.

4 Odpowiedzi do “Figurka wśród ruin – krok po kroku”

  1. ARBAL pisze:

    Wojtku wielkie brawa z mojej strony! świetny tutorial „step by step”. Dokładny i z dobrymi opisami oraz zdjęciami. Wiem ile pracy musiało Cię to kosztować. Naprawdę kawał dobrej roboty. Efekt finalny całej figurki również bardzo mi się podoba.

  2. Mirek pisze:

    Świetny sbs, oby więcej takich.

  3. Wojtek pisze:

    Cieszę się, że poradnik spotkał się z życzliwym przyjęciem. Chciałbym, aby figus był miejscem pełnym porad dla średnio zaawansowanych modelarzy.

  4. JG52 pisze:

    Doskonała robota, mam na myśli nie tylko efekt końcowy, ale również fantastyczną „instrukcję obsługi”. Dla mnie, początkującego w budowie dioram i figurek, stanowi to, coś w rodzaju elementarza, poprowadzi krok, po kroku przy budowie kolejnej dioramki. Dziękuję i mam nazieje na kolejne poradniki.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Żołnierz Piechoty 1939 w skali 1/35 – Modele i okruchy historii - […] pomalowałem akrylami Vallejo. Wykonanie podstawki  krok po kroku opisałem na stronie www.figus.pl. Malowanie farbami lifecolor, weathering pigmentami MiG i …

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>